home rss login register contact
En | Fa

Under Construction

under constraction

The site is under constraction. You can help us to upgrade it's quantity and quality by sending your comments and suggestions via the contact page.

نشست علمی تخصصی الگوی تعالی سازمان با رویکرد اسلامی

 نشست علمی تخصصی الگوی تعالی سازمان با رویکرد اسلامی در ادامۀ سلسله نشست های انجمن مدیریت اسلامی با سخنرانی آقای دکتر روح الله رازینی عضوهیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام ودبیر علمی آقای دکتر مهدی محمدی نسب مورخ 20/2/95 در محل سالن کنفرانس انجمن های علمی حوزه برگزار گردید.

در ابتدای نشست، دبیر علمی آقای دکتر مهدی محمدی نسب ضمن خیر مقدم وخوش آمد گویی به اعضای محترم به معرفی اجمالی محتوای نشست که برگرفته از رسالۀ دکتری آقای دکتر روح الله رازینی است پرداختند.

سپس آقای دکتر روح الله رازینی در تبیین محتوای نشست، بحث خود را در سه محور ارایه کردند که عبارتنداز: بخش اول: بررسی تحلیلی- انتقادی از تعالی در علم مدیریت ، بخش دوم: مسیر تحقیق ، بخش سوم: برداشتی از تعالی با رویکرد اسلامی

همچنین ایشان به توضیح نکات زیر پرداختند:

  1. واژه هایی که در تعالی سازمان رایج است واژه های از قبیل کیفیت Quality،بهره وری Productivity اثربخشی Effectiveness، کارایی Efficiency، تعالی Excellence، عملکرد Performnce است که جامع آن هادر واژۀ عملکرد وتحلیل عملکرد سازمانی می باشد.
  1. حوزه های تحلیل عملکرد از دو منظر واحد تحلیل وموضوع تحلیل قابل بررسی می باشد.
  2. از دیگر مقوله های که به عملکرد اضافه می شوند عبارتنداز: ارزیابی عملکرد، نظارت، تست، مدیریت ، اندازه گیری می باشند.
  3. حوزه ارزیابی عملکرد قلب مدیریت عملکرد می باشد.
  4. دلایل گوناگونی وتشتت الفاظ در حوزه تعالی سازمان عبارتنداز:

1-5- تداخل مفهومی وکاربردی

2-5-عدم دقت در استخدام اصطلاحات در منابع علمی وحوزه عمل

3-5- تفاوت حوزه های تخصصی در استعمال واژگان

4-5- تفاوت در نوع ترجمه

  1. دلیل محوریت ارزیابی عملکرد:
  • معرف حوزه های مورد توجه در سازمان
  • انتقال دهنده جهت گیری سازمان به کارکنان
  • زمینه ساز تحقق وظیفه نظارت و پایش
  • زمینه ساز بهبود عملکرد سازمان
  • قلب فرآیند مدیریت عملکرد
  • مبنای تشویق و تنبیه کارآمد
  1. سیر تحولات نظام های ارزیابی عملکرد به سه دوره تقسیم می شوند:

قبل از قرن 19، اوايل قرن 19 تا اواخر قرن 20 (رويکرد سنتي)، اواخر قرن 20 به بعد (رويکرد نوين)

مدل های تعالی سازمانی همگی در نظام نوین قراردارند.

 در نظام های سنتی نگاه به آینده وجود ندارد و غالباًبه دنبال مچ گیری هستند، به دنبال اتقادهای که به رویکرد سنتی وارد شدرویکرد نوین بوجود آمد.

در ادامه برخی از مدل های تعالی سازمان ی از قبیل EFQM، مدل تعالی کانجی، مدل تعالی کانادا تشریح گردید.

      سخنران نشست ارکان متداول مدل تعالی را ارزش هاي محوري،معيارها و زيرمعيارها،نظام امتيازدهي برشمردند.

بعد از آن به نقد وبررسی مدل های تعالی پرداختند به عنوان نمونه نگاه جامع به ذی نفعان ومشتری مداری از نقاط قوت این مدل ها ونیازمندی به زمان وتمرکز زیاد، لزوم بازنگری در ارزش های محوری، مهم ترین نقاط ضعف این مدل ها می باشد.

بعد از بیان نکات ومباحث مقدماتی، سخنران نشست قلمروی تحقیق خود را حوزه عملکرد سازمان دانستند، همچنین مدخل بحث را عمدتاً آیات قرآن ومراجعه به تفاسیر قرآنی دانستند.

در ادامه سخنران به  شاکله الگوی تعالی سازمانی با رویکرد اسلامی اشاره وپیشنهادهایی را مطرح نمودند.

بعداز ارایۀ سخنران نشست نوبت به بیان دیدگاه و انتقادهای اعضا رسید. برخی از نقدها عبارتنداز:

  1. تعالی سازمان به چه معناست ونسبت آن با فلسفۀ وجودی هر سازمان چیست؟
  2. برای هر سازمانی سطح استناد از تعالی چیست وآیا تعالی هر سازمان متناسب با فلسفه وجودی آن است؟
  3. آیا شما با کلید واژه ها به قرآن مراجعه کردید یا خیر؟ ومراد از رویکرد اسلامی در بیان شما چیست؟
  4. روش تحقیق شما در ورود به مباحث چیست؟
  5. منظور از اصول عملی در الگوی شما چیست؟

در پایان آقای دکتر رازینی به نقدهای وارده به طور جامع ومبسوط پاسخ دادند.