home rss login register contact
En | Fa

سايت در دست ساخت است

در دست ساخت

با ارسال نظرات و پيشنهادات خود از طريق صفحه تماس، ما را در رشد کمي و کيفي اين پايگاه ياري نماييد.

بررسي رابطه ميان اخلاق اسلامي و مديريت سازمانهاي آموزشي

نويسنده: 
فخر الدين معروفي، سميرا دهقاني
زبان مقاله: 
فارسی
سال انتشار: 
1391
محل انتشار: 
همايش منطقه‌اي اخلاق اجتماعي از منظر قرآن و عترت
ناشر: 
دانشگاه آزاد اسلامي واحد تفت
چکيده: 

در ميان مسئوليت هاي فراوان مديران، رعايت جنبه هاي اخلاقي و ارزشي تصميم هاي سازماني و به كارگيري منابع، به خصوص منابع انساني براي دستيابي به آن اهداف جايگاه ويژه اي دارد.

از جامعه آماري در نظر گرفته شده براي اين تحقيق 95 نفر از كارمندان نهادهاي آموزشي شهرستان قروه( كردستان) به عنوان حجم نمونه براي پاسخگويي به ابزار اندازه گيري داده هاي پژوهش انتخاب شدند. با استفاده از ابزار پرسشنامه كه روايي و اعتبار آن با استفاده از ابزار مناسب مورد تائيد قرار گرفته شد، داده هاي مورد نياز جمع آوري شده و با استفاده از روش آماري توصيفي ( همبستگي دو متغيره-ضريب همبستگي پيرسون) مشخص شد كه اخلاق اسلامي همبستگي مثبتي با مديريت اثربخش سازمان ها و همچنين نفوذ اجتماعي دارد و در نهايت با استفاده از نتايج اين پژوهش و هم چنين تحقيقات مشابه، راهكارهايي در جهت نهادينه كردن هر چه بيشتر اخلاق اسلامي در سازمانها ارائه گرديد.

تمركز تمام فعاليت هاي مديريتي بر روي سازمان و منابع انساني است. اساساً سازمانها هنگامي پديد مي آيند كه عده اي از افراد:

1.  هدف مشتركي داشته باشند

2.  بتوانند با يكديگر ارتباط برقرار كنند

3.  مايل باشند براي نيل به آن هدف همكاري نمايند

بنابراين مي توان گفت اگر انسانهايي كه تشكيل دهنده سازمانها هستند نتوانند هدف هاي مشتركي براي خود و سازمان تعيين كرده و يا به اصطلاحي تضاد منافع فردي و سازماني خود را در پرتو همكاري و ارتباط با ساير اعضاي سازمان و مخصوصاً با مديريت سازمان برطرف نمايند، اساساً ماهيت وجودي سازمان زير سوال خواهد رفت. از اين رو مديريت سازمان بايد تدابيري را بينديشد كه كاركنان دست كم كاري نكنند كه به ضرر خود يا سازمان آنها باشد. به عبارت ديگر، مديران براي حفظ دوجانبه بودن منافع و اثربخشي سازمان بايد از ابزارهاي متفاوتي استفاده كنند كه دوام و بقاي سازمان را تضمين كند.  يكي از اين ابزارها، استفاده از قدرت نفوذ اجتماعي به واسطه مديريت اخلاق و اخلاق اسلامي در سازمان است. اين پژوهش بنا به علاقه پژوهشگر در سازمانهاي آموزشي شهرستان قروه (كردستان) اجرا و سعي شده با طرح اهداف و فرضيات زير و آزمون آنها گامي هر چند كوچك در راستاي توسعه آموزش استان كردستان برداشته شود.

اهداف پژوهش:

1. بررسي تاثير اخلاق اسلامي بر جنبه هاي مختلف اثر بخشي مديريت

2. بررسي تاثير اخلاق اسلامي بر فرآيند نفوذ اجتماعي

فرضيات پژوهش:

بين متغيراخلاق و اثربخشي مديريت همبستگي مثبت وجود دارد.

بين متغيراخلاق اسلامي و نفوذ اجتماعي همبستگي مثبت وجود دارد.

متغيرهاي پژوهش:

همان طور كه در بيان مسئله و بررسي اهداف پژوهش اشاره شد، يكي از متغيرهاي اصلي پژوهش اخلاق اسلامي و لزوم برقراري

مديريت اخلاق در سازمان است كه در اين پژوهش قرار است اثر آن بر روي جنبه هاي مختلف اثربخشي مديريت سازمان و همين طور

فرآيند نفوذ اجتماعي بررسي شود. بنابراين؛ در اين پژوهش متغير اخلاق اسلامي به عنوان متغير مستقل و همچنين متغيرهاي اثربخشي

مديريت و نفوذ اجتماعي به عنوان متغير وابسته در نظر گرفته مي شود. شايان ذكر است كه همه متغيرهاي پژوهش داراي مقياس نسبي

هستند، يعني داراي مقدار صفر واقعي بوده و همه ويژگي هاي مقياس هاي اسمي، ترتيبي و فاصله اي را دارا مي باشند

فهرست: 

لینک دسترسی به این مقاله در فایل ضمیمه شده به پیوست قرار دارد

ضمیمهاندازه
Article.pdf251.35 کیلو بایت